روغن گیری زیتون: از خانگی تا روغن گیری در کارخانه

انتشار مقالات فوق العاده در تمامی حوزه ها

روغن گیری زیتون: از خانگی تا روغن گیری در کارخانه

۱۴۲ بازديد

روغن زیتون، سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع بوده، که برای سلامت بدن بسیار مفید است. جایگزینی این روغن با روغن های اشباع شده، به کاهش کلسترول بدن کمک می کند. به علاوه این روغن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هم دارد. به دلیل همه موار گفته شده و بسیاری از خواص دیگر این روغن، تقاضا برای خرید آن همیشه وجود دارد؛ در نتیجه با انجام روش روغن گیری زیتون در خانه و یا کارخانه می توان به درآمد مطلوبی در این زمینه رسید. به همین دلیل در این مطلب می خواهیم روش درست روغن گیری از زیتون را به طور کامل و با جزئیات کامل توضیح دهیم.

دستگاه روغن گیری

روش روغن گیری زیتون در خانه

کیفیت روغن زیتون که در نهایت به دست می آید، از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع هدف به دست آوردن حداکثر میزان روغن، با کیفیت بالا است.

به طور کلی فرآیند تهیه روغن زیتون به مراحل مختلفی تقسیم می شود، که به بسته بندی روغن زیتون ختم می شود. بهینه سازی هر مرحله از روغن گیری زیتون، می تواند تعیین کننده کیفیت و ویژگی های روغن زیتون باشد.

مرحله اول: تهیه زیتون (زیتون مناسب روغن گیری چیست؟)

خرید یا تولید زیتون با کیفیت، اولین مرحله است که نقش تعیین کننده ای در میزان و کیفیت روغن تولیدی خواهد داشت. برای تهیه نوع مناسب زیتون بهتر است از زیتون سبز نارس و یا زیتون سیاه استفاده کنید؛ اما در هر صورت بهتر است از زیتون تازه برداشت شده به جای نوع کنسرو شده آن استفاده کنید.

روغن گیری زیتون در خانه
روغن تهیه شده از زیتون رسیده، فواید سلامتی بیشتری دارد، به علاوه زیتون های نارس، روغن سبز رنگ و زیتون های رسیده، روغن طلایی تولید می کنند. در اینجا می توانید مراحل کامل انتخاب زیتون مناسب را مشاهده کنید.

در حالت ایده آل و برای روغن گیری زیتون با کسب نتیجه مطلوب، بهتر است همان روزی که زیتون ها را به دست می آورید، آنها را آسیاب کنید؛ اما در صورت لزوم می توانید دو یا سه روز صبر کنید. ذکر این نکته لازم به ذکر است که صبر کردن برای دوره های طولانی تر، طعم و کیفیت روغن تولیدی شما را کاهش می دهد.

برای روغن گیری زیتون، زیتون های تهیه شده را بچینید و زیتون های پوسیده، چرکیده یا زیتون هایی که به طور غیر عادی نرم به نظر می رسند را دور بریزید.

مرحله دوم: آسیاب کردن زیتون ها

آسیاب کردن زیتون ها
پس از تهیه زیتون های مرغوب و شستشوی آنها، شما باید آنها را آسیاب یا له کنید. شما می توانید از این مرحله به بعد را با کمک دستگاه روغن گیری، به راحتی و به صورت اتوماتیک انجام دهید و روغنی با کیفیت بالا به دست آورید.
همچنین می توانید پس از شستشو و خرد کردن زیتون ها و خارج کردن هسته، آنها را خرد و آسیاب کنید. هدف از این کار، تجزیه بافت های گیاه و رهاسازی روغن است.

با آسیاب کردن زیتون، خمیری از آن به دست می آید که باید حداقل یک ساعت در دمای محیط بین 24 تا 27 درجه، تکان داده شود تا روغن زیتون از پوست، پالپ و آب جدا شود. ثابت نگه داشتن این دما برای تضمین فرآیند استخراج روغن بسیار مهم است.

مرحله سوم: پرس زیتون برای استخراج روغن

برای روغن گیری زیتون، باید فشار قوی روی مایعی که از قبل به دست آمده؛ وارد شود. روغن گیری زیتون به طور سنتی و برای قرن ها، با فشار دادن این مایع انجام می شود.

در سال های اخیر پیشرفت تکنولوژی برای بهینه سازی این فرآیند صورت گرفته است؛ که به بهبود کارآیی و کاهش میزان ضایعات تولیدی در کارخانه های تولید روغن زیتون، کمک بسیاری کرده است. با استفاده از تجهیزات یک خط تولید روغن، شما می توانید به سادگی و با کمترین ضایعات، روغنی با کیفیت بالا از زیتون تولید کنید.

مرحله چهارم: تخلیه روغن زیتون

روغن زیتون معمولا با درصد کمی ناخالصی جامد و مایع همراه است؛ در نتیجه باید تحت یک فرآیند تصفیه نهایی قرار گیرد، تا روغن خالص از آن استخراج شود.

مرحله پنجم: کنترل کیفیت روغن زیتون

یکی از مهمترین مراحل در تولید روغن زیتون، کنترل کیفیت آن است. برای اینکار روغن به دست آمده به مخازنی برده می شود و به مدت 24 تا 48 ساعت ذخیره می شود. با این کار بقیه ناخالصی هایی که ممکن است روی روغن باقی بماند، فیلتر می شود.

در این مرحله افراد واجد شرایط، باید نمونه برداری را برای ارزیابی کیفیت روغن و طبقه بندی دسته آن انجام دهند. در نهایت پس از تعیین کیفیت دسته روغن، آن را به ظرف مربوطه منتقل می کنند، که قبلاً برای جداسازی کیفیت های مختلف متمایز شده است.

روغن گیری از زیتون

مرحله ششم: بسته بندی روغن زیتون

مرحله نهایی در روغن گیری زیتون، بسته بندی آن است. بسته بندی مناسب می تواند کیفیت محصول نهایی را به خوبی نشان دهد. پس برای فروش بالای محصول خود، آن را در بسته بندی خوب ارائه کنید.

روش روغن گیری زیتون در کارخانه

روغن گیری زیتون در کارخانه مشابه تولید روغن زیتون در خانه است، با این تفاوت که در کارخانه، مراحل به صورت اتوماتیک و با کمک دستگاه روغن گیری انجام می شود و در نتیجه حجم بیشتری با حاشیه سود بیشتری از این محصول را می توان با استفاه از آن تولید کرد.

پیشنهاد می کنیم برای شروع این کار و تهیه دستگاه های مربوطه به یک منبع مطمئن در این زمینه اعتماد کنید. شما می توانید در این زمینه به دامون مبنا اطمینان کنید. دامون مبنا با داشتن تجربه بالا در زمینه واردات و فروش ماشین آلات صنعتی، با کیفیت ترین دستگاه ها را از بهترین برندها، برای شما تهیه می کند و در اختیارتان قرار می دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.