آیا خرما برای دیابت ضرردارد؟

انتشار مقالات فوق العاده در تمامی حوزه ها

آیا خرما برای دیابت ضرردارد؟

۵ بازديد

خرما به عنوان یک منبع طبیعی فروکتوز شناخته شده است و جزء میوه‌های شیرین و گوشتی محسوب می‌شود که از مشخصات غذایی باکیفیتی برخوردار است. با اینکه خرماها بیشتر به صورت خشک قابل خریداری هستند، شما می‌توانید خرما را در همه چیز از اسموتی گرفته تا دسر مورد علاقه‌تان به کار برید و آن را میل کنید. این میوه دارای مقادیر بسیار بالایی از آهن است که با بیشتر مواد غذایی هم‌خوانی دارد و سازگار است.

مشاوران تغذیه ممکن است خرما را به افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه کنند؛ زیرا این میوه آهن زیادی را در خود جای داده است. با وجود تمام ویژگی‌های مثبتی که خرما دارد، افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که در مورد سطح قند خون خود با نگرانی‌هایی روبرو هستند، باید در مصرف خرما اعتدال داشته باشند یا قبل از افزودن خرما به رژیم غذایی‌شان با متخصص تغذیه خود مشورت کنند. افراد مبتلا به دیابت شاید برایشان سوال شود که آیا خرما برای آن‌ها مضر است یا اینکه می‌توانند خرما بخورند؟ برای پاسخ به این پرسش باید بدانید که خرما قند خون را تا چه حدی افزایش می‌دهد.

چرا باید در مصرف خرما دقت کرد؟

خرما یک لقمه خوراکی شیرین است که تا حدودی کوچک به نظر می‌رسد اما با این وجود این لقمه کوچک منبع طبیعی فروکتوز محسوب می‌شود. فروکتوز قند موجود در انواع میوه‌ها است که برای هرکسی مناسب نیست. یک خرمای معمولی حاوی 67 کالری و 18 گرم کربوهیدرات است، به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت باید در خوردن این میوه کمی درنگ کنند.

فرقی ندارد میوه خرما را میل کنید یا اینکه دسر با خرما را بخورید، به هر حال مدیریت سطح قند خون برای افراد مبتلا به دیابت کمی دشوار است، از این رو متخصصان تغذیه به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌کنند در مصرف کربوهیدرات ملاحظه کنند. از آنجایی که خرما کربوهیدرات بالایی دارد ممکن است باعث نگرانی‌هایی شود.

در صورتی که خرما را در حد اعتدال مصرف کنید و دیابت نیز داشته باشید، این میوه مغذی می‌تواند بخشی از رژیم غذایی ارتقادهنده سلامت شما محسوب شود. یک خرما خشک به طور تقریبی 2 گرم فیبر دارد که معادل با 8 درصد ارزش مواد غذایی ضروری روزانه است. این مسئله بسیار مهم خواهد بود؛ زیرا فیبر غذایی به بدن شما کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را با سرعت کمتری جذب کند.

تاثیر خرما بر روی قند خون

تاثیر خرما بر دیابت

طعم شیرین خرما را می‌توان به غلظت بالای قندهای طبیعی درون آن نسبت داد. از آنجایی که خرما حاوی فروکتوز است، بسیاری بر این باور هستند که اگر دیابت دارید، باید از مصرف خرما خودداری کنید. به طور کلی افراد مبتلا به دیابت باید غذاهایی مصرف کنند که شاخص گلیسمیGI آن‌ها پایین باشد؛ زیرا غذاهایی که GI بالاتری دارند باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شوند.

براساس آمار و تحقیقات انجام شده شاخص GI خرما کمتر است که نشان می‌دهد افراد مبتلا به دیابت نیز می‌توانند حد متعادلی از خرما را مصرف کنند. علاوه بر این، خوردن آجیل بدون نمک با خرما می‌تواند ترشح قند طبیعی خرما را کاهش دهد؛ زیرا پروتئین و چربی موجود در آجیل به قند موجود در خرما وصل می‌شود و از آزاد شدن سریع آن در جریان خون جلوگیری می‌کند.

بدن شما نیز در ادامه و به آرامی فیبر جذب می‌کند. تمامی این موارد برای افراد مبتلا به دیابت مهم است؛ زیرا باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از افزایش قند خون بعد از مصرف غذا به کار برند. اگر دیابت دارید خوردن یک یا 2 عدد خرما در یک زمان به طور کامل بی‌خطر است. البته این امکان وجود دارد که بعد از مصرف خرما سطح گلوکز خون شما به صورت خفیفی افزایش یابد.

آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند خرما مصرف کنند؟

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند 2 الی 3 خرما را به طور همزمان مصرف کنند. با این وجود فرد بیمار باید با پزشک متخصص خود صحبت کند تا مطمئن شود که مصرف خرما برای او بی‌خطر است. افراد مبتلا به بیماری دیابت باید مصرف کربوهیدرات خود را محدود کنند تا سطح قند خون آن‌ها به صورت ثابت باقی بماند.

مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده است که حتی برخی از آن‌ها نشان داده‌اند، افراد مبتلا به دیابت پس از خوردن 7 تا 10 خرما افزایش قند خون را تجربه نمی‌کنند. در نظر داشته باشید میوه خرما سرشار از کالری است و 100 گرم از گوشت یا بافت نرم آن حدود 314 کالری دارد. همچنین خرما در اندازه‌های مختلف قابل مصرف است که برخی از آن‌ها بسیار بزرگ هستند.

برای مثال خرما مجول می‌تواند 2 برابر بزرگ‌تر از سایر خرماها باشد، بنابراین برای سهمیه‌بندی مصرف خرما باید به اندازه آن نیز دقت کنید. فیبر موجود در خرما ممکن است به جذب آهسته کربوهیدارت‌ها در بدن کمک کند که حتی می‌تواند خطر افزایش قند خون را نیز کاهش دهد. ترکیب خرما با منبعی از پروتئین و چربی همانند بادام ممکن است روند هضم را کندتر کند و در مدیریت سطح قند خون شما نقش مهمی داشته باشد.

2 مورد از فواید خرما برای دیابت

خواص خرما برای دیابت
خرما سرشار از انواع مواد مغذی از جمله منیزیم و پتاسیم است. همچنین این میوه منبع خوبی از فیبر، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان محسوب می‌شود، بدین ترتیب بسیاری از مطالعات به اثرات دارویی و غذایی این میوه شیرین اشاره می‌کنند. چند ماده مغذی در ترکیبات خرما وجود دارد که ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که با کمک انسولین مقاومت بدن خود را حفظ کرده‌اند، مفید باشد.

فیبر

فیبر غذایی به کاهش سرعت جذب قند در جریان خون کمک می‌کند و در نتیجه باعث جلوگیری از افزایش قند خون می‌شود. مطالعات کلی نشان داده‌اند در میان افرادی که فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف کرده‌اند بروز دیابت کمتر بوده است. فیبر غذایی همچنین به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند که بخش مهمی از سلامت فرد محسوب می‌شود.

منیزیم

دو عدد خرمای مجول بدون هسته حاوی 26 میلی‌گرم منیزیم است. این میزان با 8 درصد از منیزیم روزانه مورد نیاز خانم‌ها و 6 درصد از منیزیم روزانه مورد نیاز آقایان برابر خواهد بود. پس می‌توانید خرما را درون برنامه غذایی خود قرار دهید؛ زیرا منیزیم برای افراد مبتلا به دیابت مفید است و نقش مهمی در کنترل قند خون آن‌ها دارد.

مصرف خرما می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همچنین این میوه شیرین به عنوان یک منبع قابل اعتماد منیزیم برای تنظیم فشار خون افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. فراموش نکنید افراد مبتلا به دیابت بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به فشار خون هستند.

سخن پایانی

خرما ارزش غذایی بالایی دارد و جزء شیرینی‌های طبیعی محسوب می‌شود؛ زیرا منبع طبیعی فروکتوز است، پس این امکان وجود دارد که افراد مبتلا به دیابت در مورد مصرف خرما نگران باشند اما به دلیل شاخص گلیسمی کمی که دارد افراد مبتلا به دیابت می‌توانند میزان متوسطی از این میوه را مصرف کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.