معافیت سربازی ایثارگران

انتشار مقالات فوق العاده در تمامی حوزه ها

معافیت سربازی ایثارگران

۱۳۲ بازديد

همه افراد می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف معافیت، از خدمت سربازی معاف شوند. از جمله این روش‌ها می‌توان به معافیت سربازی از طریق قانون معافیت سربازی ایثارگران و معافیت بیماری پوستی و انواع معافیت پزشکی اشاره کرد. برای استفاده از نوع معافیت سربازی، مشمولانی که دارای شرایط لازم هستند، باید جهت معافیت از سربازی، مدارک لازم را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا پلیس ۱۰+ ارائه دهند.

معافیت سربازی

 

انواع معافیت سربازی ایثارگران

این نوع معافیت سربازی انواع مختلفی دارد که در این مطلب آنها را بیان خواهیم کرد و به طور مفصل شرح خواهیم داد.

  • معافیت سربازی ایثارگران برای فرزند شهید و جاویدالاثر

 همه فرزندان شهدا و جاویدالاثران هنگامی که به سن مشمولیت می‌رسند، می‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند. در صورتی که یکی از فرزندان شهدا، معافیت سربازی خود را به منظور استفاده‌ی یکی از برداران خود باطل کرده باشد، می‌تواند از معافیت برادر خود بهره‌مند شود به شرطی که در حال حاضر کارت معافیت دیگری نداشته باشد. معافیت ایثارگران برای فرزندان شهدا تا زمانی که امور ایثارگران و بنیاد شهید، ایثارگری رزمندگان را تأیید کنند مقدور است و مانعی ندارد.

  • معافیت سربازی ایثارگران برای فرزند جانباز، آزاده و رزمنده

 فرزندان ایثارگران می‌توانند از امتیازات متعلقه بدون محدودیت استفاده کرده و از سربازی معاف شوند. از این رو به موجب قانون به ازای هر ۲۴ ماه اسارت شخص آزاده، یکی از فرزندان ایثارگران از سربازی معاف می‌شود. به ازای هر ۲۵ درصد جانبازی، یکی از فرزندان ایثارگران از سربازی معاف می‌شود و به ازای هر ۳۰ ماه سابقه رزمندگی در جبهه، یکی از فرزندان ایثارگران از سربازی معاف می‌شود.

  • معافیت سربازی ایثارگران برای فرزند خوانده جانباز

 طبق قوانین مربوط به خدمت سربازی و نظام وظیفه، معافیت سربازی برای فرزند خوانده جانباز در صورتی تأیید می‌شود که شخص جانباز فرزندی نداشته باشد و طبق تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل عوارض ناشی از جانبازی قادر به فرزند دار شدن نباشد. تأیید فرزند خواندگی جانبازان از طریق مراجع قضایی صورت می‌گیرد و درصد جانبازی فرد در این نوع از معافیت ایثارگران، مهم نیست.

  • معافیت سربازی ایثارگران از نوع برادر ایثارگر

 اگر شهید یا جاویدالاثر، فرزندی نداشته باشد، تنها یکی از برادران شهید می‌تواند با درخواست بنیاد شهید، از این نوع معافیت سربازی بهره‌مند شود. همچنین ایثارگرانی که فاقد فرزند پسر هستند؛ اگر علاوه‌ بر برادر تنی یک برادر ناتنی نیز داشته باشند، حق انتخاب یکی از برادران به عهده خود شخص ایثارگر را دارند و در صورتی که ایثارگر شهید یا فوت شده باشد، حق تقدم استفاده از معافیت سربازی ایثارگران با با برادر تنی خواهد بود. اگر ایثارگر دارای چند برادر تنی باشد، حق انتخاب یکی از آنها به عهده پدر است و در صورت فوت پدر، حق انتخاب با مادر و در صورت فوت پدر و مادر باید با توافق برادران و نظارت و تأیید بنیاد شهید یکی از آنها برای دریافت این نوع معافیت، انتخاب شود.

اگر ایثارگر یا شهید، برادر تنی نداشته باشد، اولویت استفاده از معافیت سربازی با برادری است که با شخص ایثارگر از یک مادر هستند. همچنین اگر تعداد برادران بیشتر از یک نفر باشد، حق انتخاب یکی از آنها به عهده مادر است؛ اما در صورت فوت مادر، انتخاب با توافق برادران و هماهنگی بنیاد شهید صورت می‌گیرد.

تا به اینجای متن، انواع معافیت سربازی ایثارگران را بیان کردیم؛ لازم به ذکر است که بدانید علاوه بر روش‌های گفته شده، راه‌های دیگری همچون معافیت قلبی و عروقی برای دریافت معافیت سربازی وجود دارد.

 شرایط معافیت سربازی ایثارگران

شرایط معافیت ایثارگران

منبع این عکس از اینجاست.

طبق مقررات بنیاد شهید و امور ایثارگران، استفاده از شرایط معافیت سربازی ایثارگران فقط برای افرادی که دارای سابقه حداقل ۲۸ یا ۲۹ ماه ایثارگری هستند، مقدور است. اگر شخصی که قصد استفاده از این نوع معافیت را دارد غیبت داشته باشد، حتی اگر سابقه ایثارگری پدر یا برادر او بالاتر از ۳۰ ماه باشد، به دلیل غیبت نمی‌تواند از این نوع معافیت استفاده کند.

چه افرادی می‌ توانند از معافیت سربازی ایثارگران بهره‌مند شوند؟

توجه داشته باشید استفاده از شرایط این نوع معافیت ترتیب و اولویت خاصی دارد. به همین دلیل صرفاً افرادی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم، مشمول استفاده از این شرایط هستند.

  • افرادی که در حال انجام خدمت سربازی هستند.
  • افرادی که دارای برگه اعزام به خدمت سربازی هستند.
  • افرادی که معافیت تحصیلی دارند.
  • افرادی که در زمان قانونی برای معافیت سربازی معرفی شده‌اند.

در این مقاله، شرایط معافیت سربازی ایثارگران را بررسی کردیم. شما می توانید خبرها و مطالب دیگر در این زمینه را در شجرنیوز مطالعه کنید. شجرنیوز، یکی از خبرگزاری های معتبر است که مطالب بسیاری در این زمینه دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.